Ve školním vzdělávání mohou v průběhu času vzniknout a upevnit se některé mýty nebo zjednodušená tvrzení. Některé z těchto mýtů mohou být způsobeny zastaralými informacemi, zjednodušením pro pedagogické účely nebo vlivem kulturních a společenských předsudků. Zde jsou některé příklady:
- Vajíčka jsou nezdravá kvůli vysokému obsahu cholesterolu: Dříve se věřilo, že vysoký obsah cholesterolu ve vajecích může zvyšovat hladinu cholesterolu v krvi. Moderní výzkumy však ukazují, že umírněná konzumace vajec obvykle nemá výrazný vliv na hladiny cholesterolu u většiny lidí.
- Používání pouze 10 % mozku: Myšlenka, že lidé používají pouze 10 % svého mozku, je rozšířený mýtus. Moderní neurověda ukazuje, že většina mozku má určitou funkci a aktivitu, a i když ne všechny části mozku jsou aktivní najednou, většina je zapojena v průběhu běžné denní činnosti.
- Evoluce je pouze teorie: V některých případech se termín „teorie evoluce“ chybně chápe jako něco nedokázaného nebo spekulativního. Evoluce je však podporována velkým množstvím vědeckých důkazů a považuje se za klíčový koncept v biologii.
- Newtonova teorie gravitace byla zcela nahrazena Einsteinovou teorií relativity: Newtonova teorie gravitace stále funguje dobře v běžných situacích. Teorie relativity Alberta Einsteina vysvětluje situace ve velmi vysokých rychlostech nebo v blízkosti masivních objektů, ale v běžných podmínkách lze používat Newtonovu teorii.
- Vikingové měli helmy s rohy: Toto je častým stereotypem. Vikingové nosili přilby, ale neměly rohy. Rozšíření tohoto mýtu může být spojeno s uměleckými zobrazeními z 19. století.
- Lidský rod vzešel z jednoho konkrétního páru: Koncept, že celý lidský rod vznikl z jednoho konkrétního páru (např. Adam a Eva), je neslučitelný s genetickými důkazy a moderní evoluční biologií.
- Zlatý hřebčík: Myšlenka, že krev zlatého hřebčíka může uzdravit rány, je čistým mýtem. Nelze najít žádný vědecký důkaz, který by tuto tvrzenku podporoval.
Je důležité si být vědom toho, že vzdělávání se neustále vyvíjí a nové poznatky mohou měnit nebo odstranit některé zavedené představy. Vědecký přístup a otevřenost k aktualizaci informací jsou klíčové pro správné chápání světa kolem nás.
Jako děti, věříme, že téměř cokoli slyšíme od učitelů je pravda. Přitom o mnoho let později zjistíme, že některé z poznatků, které jsme získali ve škole jsou zastaralé nebo dokonce nepravdivé. My vám shromáždili sbírku informací, které se stále učí, ale nejsou pravdivé.
Další mýty ze školních lavic
- Van Gogh si uřízl své ucho, protože měl psychické problémy.
- Chameleon mění barvu, aby se zamaskoval.
- Kryštof Columbus objevil Severní Ameriku.
- Každá oblast jazyka vnímá jinou chuť.
- Newton objevil zákon gravitace, když mu spadlo jablko na hlavu.
- Ve vesmíru není gravitace.
- Thomas Edison vynalezl žárovku.
- Ve škole měl Einstein problémy s vědními obory.
- Diamant je nejtvrdší materiál na Zemi.