Menu Zavřeno

Co kontrolovat pří nákupu ojetého auta?

Chystáte se pořídit si nové auto, ale vůbec netušíte, na co si dát pozor? Připravili jsme pro vás tento seznam, díky kterému byste neměli přehlédnout nic zásadního. Ono většinou zamrzí, když si člověk přiveze domů nové auto a zjistí, že u prodejce přehlídnul v lepší případě nějakou kosmetiku.

Pokud jste naprostý laik a nerozeznáte např. sjeté brzdové destičky, tak stejně doporučujeme vzít sebou minimálně někoho, kdo se v údržbě auta alespoň trochu vyzná a bonusem bude vypůjčení lakoměrky, díky které zjistíte, že se na plechových díle provádělo lakování a v jakém rozsahu. Pokud je naměřená hodnota laku do 200 μm, pak můžete být v klidu, jestliže hodnota atakuje 300 μm a více, tak byste měli zbystřit, neboť se jedná nejspíše už o kytovaná místa, která na pár let starých a dražších autech nechcete (případně jen minimálně). U této hodnoty už je vhodné podívat se i na nosné prvky auta, protože pokud najdete opravovaná nebo vyhnutá místa i zde, tak už se u auta mohou rapidně zhoršit jízdní vlastnosti.

VIZUÁLNÍ KONTROLA
Je nutná k odhalení kosmetických vad, prasklin, škrábanců, nerovností, promáčklin apod., kterých si nemusí hned všimnout, proto doporučujeme projít každý díl pečlivě a v případě nalezení nějakého většího defektu zkusit vyjednat i slevu (pokud to okolnosti umožňují). Při této kontrole doporučujeme plechové díly proměřit lakoměrkou, které odhalí i očím neviditelné a opravované místa. Projí datum výroby vyražený na sklech, který by se měl +- shodovat s rokem výroby auta.
Čelní sklo
Zadní sklo
Levá skla
Pravá skla
Přední kapota
Přední nárazník
Levý přední blatník
Levé dveře přední
Levé dveře zadní
Levý zadní blatník
Zadní nárazník
Páté dveře
Pravý zadní blatník
Pravé dveře zadní
Pravé dveře přední
Pravý přední blatník
Střecha
Levé sloupky
Pravé sloupky
Lícování dílů
Zpětná zrcátka – včetně funkčního naklápění, výhřevu apod.

VIZUÁLNĚ SVĚTLA
Kontrolujte poškození, praskliny, zatékání a funkčnost (musí opravdu vše svítit).
Přední levé
Přední levé RV
Přední pravé
Přední pravé RV
Zadní levé
Zadní pravé

STAV BRZD
Kontrolujte stav brzdových destiček, kotoučů, brzdového třmene a zda vše např. včetně elektronické ruční brzdy funguje. Nechcete si koupit auto, kde budete muset řešit výměnu brzd hned po vyjetí od prodejce.
Levá přední
Levá zadní
Pravá přední
Pravá zadní
Ruční brzda

STAV PNEU
Kontrolujte celkový stav, praskliny, puchýře apod.
Značka – nemusí být značkové pneu, většina je stejně vyráběná u hlavních výrobců, ale je použit jiná obchodní značka
Rok výroby – najde vždy napsaný často v oválu jako 4 čísla u sebe např. 1823 značí, že guma byla vyrobená v 18. týdnu roku 2023
Vzorek

VIZUÁLNĚ INTERIÉR
Zde opět kontrolujte kosmetické vady i funkčnost (polohovaní, výhřev a ventilace sedaček apod.)
Sedačka přední levá
Sedačka přední pravá
Zadní sedačky
Stropnice
Volant – kontrolujte, zda fungují všechna tlačítka a případný výhřev
Řadící páka
Kryty dveří
Prostor kufru

VIZUÁLNĚ PODVOZEK
Přední část + prostor ramen
Zadní část
Koncovky výfuku – neměli by být zvláště u novějších modelů černé
Tlumiče – neměl by být potečený

FUNKČNOST
Vyhřívání čelního skla
Vyhřívání a naklápění zpětných zrcátek
Vyhřívání/odvětrání sedaček
El. sklopné tažné zařízení
Dešťový senzor přední/zadní
Tlak pneu ABS/ventilky
El. otvírání kufru
Adaptivní tlumiče
Přední senzory
Zadní senzory
Kamery
Elektronika nastavení sedadel
Ostřikovače světlometů
Přední ostřikovače a stěrače
Zadní ostřikovače a stěrače
App-Connect
Bluetooth
Climatronic
Dálkové centrální zamykání
Bez klíčové otvírání
Zámky všech dveří – často se i u nových modelů stává, že kvůli defaultně nastavenému automatickému zamčení při rozjedu zámky musí mnohem více zamykat, takže brzy odchází
Elektronické zavírání kufru a virtuální pedál
El. ovládání všech oken
Osvětlení interiéru
Hlasové ovládání
Konektivita USB
Zásuvky pod proudem
Asistenti

FUNKČNOST SVĚTEL
Přední levé
Přední pravé
Zadní levé
Zadní pravé
Zpátečka
LED denní svícení
Mlhové světlomety
Automatické svícení

JÍZDA
Tah motoru – měl by být rovnoměrný, bez škubání
Vibrace
Přesnost řízení – neměla by být vůle ve volantu
Spojka – měla by být akorát tuhá
Převodovka – měla by řadit bez zadrhávání a větších obtíží všechny stupně
Ruční brzda
Funkce Auto Hold
Podvozek

DIAGNOSTIKA
Právě diagnostika vám dokáže odhalit spoustu věcí souvisejících s elektronikou, takže je pak nemusíte ani kontrolovat, ale né vždy vám ji dovolí u kontroly použít.
Před jízdou
Po jízdě

KONTROLA MOTORU
Výfukové plyny při startu – bílý kouř je způsobený běžnou vlhkostí, ale pokud nezmizí, jakmile se auto ohřeje, s největší pravděpodobností nám do spalování uniká chladicí kapalina (nutné kontrolovat její úbytek); modrý kouř ukazuje na přítomnost oleje (opotřebovaná stěna válců, špatné pístní kroužky, poškozený píst i nefunkční odvětrání klikové hřídele), je nutné sledovat úbytek motorového oleje, a v případě velké ztráty závadu urychleně řešit; černý kouř je typický pro naftové turbomotory, které prošly nadlimitní úpravou řídící jednotky za účelem zvyšování výkonu.
Stav oleje – kontrolovat hladinu, čistotu a to, zda pod víčkem nebude usazená rosolovitá hmota, což značí únik chladící kapaliny do oleje
Poslední výměna oleje – většinou na štítku u motoru nebo v elektronické servisní knížce
Únik oleje – u aute bez krytu motoru lze kontrolovat i spodní část motoru, jinak se zaměřte po sundání krytu motoru (drží pouze nacvaknutím) prozkoumáním všech míst na motoru (často teče ventilové víko), ale pozor na olej, který je na motoru kvůli neopatrnému nalévání oleje do motoru
Stav chladící kapaliny – měla by být čirá barva a kapalina ve správných hodnotách
Chod motoru – bez šelestu, kovových zvuků a většího pískání (často jemně pískají rozvody i po výměně, je třeba zjistit, kdy se měnili apod.)
Maska chladiče
Datum výměny rozvodů – pokud už bylo děláno (většinou kolem 170 tis. km nebo dle stáří auta)

PŮVOD AUTA – auta původem z ČR by se vám měla vždy lépe prodávat, díky lepší dohledatelnosti, ale není to pravidlem
ROK VÝROBY – dle preferencí
POČET MAJITELŮ – dle stáří vozidla
KILOMETRY – tu je lepší hodně kilometrů za krátkou dobu, než málo kilometrů za mnoho let. Auto provozované při krátkých trasách po městě, najede mnohem méně kilometrů, než auto provozované na dálnicích apod., takže bude mít za více let méně km, ale motor by měl být teoreticky kvůli nedostatečnému prohřátí a usazeninám v horší stavu. Je nutné nájezd odhadnout také dle typu auta – nekoupím si luxusnější auto, pokud jezdím 5 km do práce. Takže pokud bude mít takové auto 5 let a nájezd hlouběji pod 100 tis. km, tak můžete také zbystřit, zda se nejedná o stočené auto. Není to pravidlem a je třeba posuzovat více věcí.
VIN
ZNAČKA
MODEL
MOTOR
PŘEVODOVKA
ORIGINÁLNÍ SERVIS
NEORIGINÁLNÍ SERVIS
POSLEDNÍ SERVIS
AD BLUE

CENA – odpovídá cena průměru trhu?
DATUM – není v inzerci už příliš dlouho?