Triky prodejců v obchodech

Setkáváme se s tím denně při nákupech. Zkuste se v obchodech rozhlédnout a zamyslet se nad tím, čím vším vás prodejci lákají a snaží se z vás dostat co nejvíce peněz. Člověk ani nemusí být psycholog, aby si některých věcí všiml.

1. Zdarma 2+1 – Tato akce je k vidění velmi často. Než začnete bezhlavě nakupovat tyto výhodné produkty. Přepočítejte si, jestli opravdu tak výhodné jsou. Jestli nevyjdou cenově úplně nastejno, jako když koupíte pouze jeden kus. Zbytečně budete utrácet, pokud více kusů nepotřebujete.

2. Malá písmenka. Pokud vidíte dobrou nabídku, hledejte malá písmenka pod hvězdičkou. Všechno totiž může být úplně jinak. Někdy může sleva platit pouze pro pár prvních zákazníků, atd.

3. Slova „od“ nebo „až“ – Známe to, přijdeme do obchodu s oblečením, vidíme věšáky, na kterých je velkými písmeny napsáno od 199,-. Začneme si prohlížet věci a ouha. Ceny jsou klidně i o 300 korun vyšší.

4. Zboží v akci je často prošlé. Vidíme cedulku AKCE s poměrně dobrou cenou, když ale vezmeme zboží do ruky, zjistíme, že nejde o akci, ale o zboží s prošlou záruční lhůtou.

5. Největší lákadla u vstupu, sladkosti u pokladny. Hned jak vejdete do supermarketu, většinou vidíte uprostřed cesty rozestavěné palety se zbožím v akci. Možná ho ani nepotřebujete, ale tak když je za lepší cenu. Ke sladkostem u pokladen snad není ani třeba se vyjadřovat. Znají to všichni rodiče. Opravdu dlouhá fronta, dítě v košíku a v úrovni očí má spoustu lákadel a většinou jde o ty za vyšší cenu. Rodič se musí rozhodnout, buď dítěti něco z toho koupí, nebo bude celý supermarket poslouchat jekot jeho potomka.

6. Zboží, které brzy projde, je vepředu. „Jako student jsem měla brigádu v obchodě s potravinami. Od té doby vím, že když kupuji například jogurty, je dobré zalovit trochu hlouběji, protože vepředu jsou ty, které za chvíli projdou,“ říká paní Martina.

7. Změna umístění zboží. Také vás tak štve, že když si v obchodě zvyknete, kde co je, po čase se rozmístění zboží změní a vy pak bloudíte a hledáte? Opět jeden z triků. Při obcházení obchodu samozřejmě sáhnete i po věcech, které jste původně neměli v úmyslu koupit.

8. Výhodná giga balení. Logicky by mělo platit, že čím větší balení, tím levnější. Není to tak vždy. Opět je třeba počítat, mnohdy přepočítávat na kusy. Zbytečně můžete dát jednorázově více peněz, když byste si tento výdaj mohly rozdělit třeba do dvou měsíců. A proč doma skladovat třeba 100 tablet do myčky nádobí?

9. Pozor na změnu gramáže. Tohle máslo je o deset korun levnější než to druhé? Proč? Aha, toho levnějšího je jenom 200 gramů, toho dražšího 250. Často se to stává u sladkostí. Aby výrobci nemuseli zdražovat a odrazovat tak zákazníky, prostě zmenší gramáž, aniž bychom si toho všimli.

10. Akce „neakce“ – Ne vždy, když je u zboží cedulka akce, znamená to, že je zboží zlevněné. Někdy třeba zlevněné je, ale tak nepatrně, že to v konečném součtu vůbec nemá význam. Je tedy dobré mít alespoň trochu přehled o cenách.

12. Mnohdy platíme i za vzduch. Nejčastěji to platí o brambůrkách a podobných produktech. Obří pytlík, ale třetinový obsah. Sledujte tedy gramáže a nenakupujte pouze očima.

13. Body za nákup. Při těchto akcích supermarketů většinou za každých 200 korun dostanete bod. Za určitý počet bodů získáte nějakou věc. Zkuste sami sebe přistihnout při tom, že v duchu počítáte, jestli vám do dalšího bodu nechybí třeba jen 20 korun. Proto do košíku ještě něco přihodíte. Přece nepřijdete o další bod.